منو اصلی
  صفحه اصلی
  تبلیغات
  تماس با ما
تبلیغات
موسیقی بی کلام
ابزار وب مسترها
  ابزار مجله در وبلاگ
  گوگل پلاس در وبلاگ
  شمارنده مطالب
  پازل وبلاگ
  تولبار حرفه ای
  ابزار پرش به بالا
  ذکر ایام هفته
  استخاره آنلاین
  سخنان بزرگان
  نمایش رتبه گوگل
  وضعیت آب و هوا
  اوقات شرعی
  فونت های زیباسازی
  کدهای زیباسازی فلش
  فال روزانه
  فال حافظ
  فال کلیکی
  فال انبیا
  طالع بینی ازدواج
  طالع بینی هندی
  عشق سنج آنلاین
  موسیقی لایت در وبلاگ
  ساخت موسیقی آنلاین
  ساعت های فلش
  ابزار فرم تماس با ما
  چت روم
  تصاویر تصادفی
  تصاویر زیباسازی
  لودینگ وبلاگ
  جستجوگر گوگل
  تعیین وضعیت یاهو
  ساخت ایمیل آیکون
  تقویم رومیزی
  تغییر شکل موس
  نمایشگر آی پی
  تعبیر خواب
  نمایش تاریخ
  بارش برف در وبلاگ
  پرواز بادکنک در وبلاگ
  پرواز حباب در وبلاگ
  قطرات شبنم در وبلاگ
  ابزار مبدل تاریخ ها
  جملات عاشقانه تصادفی
  جملات تصادفی شریعتی
  حدیث تصادفی
  اس ام اس تصادفی
  دانستنی های تصادفی
  مترجم گوگل
  معرفی وبلاگ به دوستان
  سرویس whois دامنه
  ابزار ار اس اس ریدر
  کد آپلود عکس
  دیکشنری آنلاین
  ساخت صفحات پاپ آپ
  ساخت تصاویر ثابت
  روزنما با مناسبت ها
  لحظه شمار غیبت امام زمان
  کدهای کاربردی
آرشیو قالب ها

rss rss rss

لوگو اسپانسر
رپورتاژ ها
  علل اصلی خرابی گیربکس s5 چیست؟
  بروکر آلپاری
  دانستنی های مهاجرت به قبرس شمالی و اروپایی
  خشکسالی کشاورزی در ایران
  استخراج ارز دیجیتال چیست و چگونه انجام می‌شود؟
  پارمیس تولید کننده نرم افزارهای مالی و اداری در ایران
  با بررسی تخصصی دوربین آیفون 15 پرو شناخت کاملی از آن خواهید داشت!
  مهاجرت به قبرس شمالی از طریق خرید ملک
  رفع ارور خطا در بازی خدای جنگ یک
  5 مرحله ایجاد کسب و کار آنلاین
  قبرس، مقصدی ایده آل برای مهاجرت
  كامپوزيت ونير
  فستیوال های قشم
  معرفی نرم افزارهای مالی و حسابداری پارمیس










پنل اس م اس رایگان



فرستنده: مدیر
نام تصویر: پوشش زنان ساسانیان
دسته بندی: عکس های جالب و دیدنی
فرستنده: admin
سایز تصویر: 367x545 پیکسل
نمایش تصویر: 6111 بار
در مورد تصویر

پوشش زنان در ایران باستان
تاریخ پوشاک به طور کلی بخشی از تاریخ تمدن و فرهنگ انسان است و برای آگاهی از پوشش در ایران، بایستی فرهنگ مردم ایران را هم بررسی نمود.

روند تاریخ تمدن و فرهنگ انسانی از زمانی آغاز شد که انسان‌ها زندگی فردی و غارنشینی را رها کرده و هسته‌های ابتدایی نخستین جامعه بشری را پدید آوردند. از این رو در هر جامعه ای بنا به شرایط زیر نوع پوشاک و پوشش زنان و مردان متفاوت است:

  • آب و هوا و شرایط اقلیمی
  • پدیده شهرنشینی
  • کار و پیشه
  • کشف منابعی چون مس و فلزات
  • پیدایش ادیان و مذاهب ( جهان بینی)
  • وقوع جنگ ها
  • پوشش زنان در ایران باستان هم بنا به شرایطی که ذکر شد همیشه سبک و اسلوب خاصی داشته است. بررسی‌ها نشان می دهد که پوشش تمام بدن در دوره‌های مختلف تاریخی چه نزد زنان و چه نزد مردان در ایران یک حقیقت بوده است و به هیچ وجه ایرانیان در برهنگی به سر نمی برده اند. اما این را بایستی در نظر داشت که پوشش کامل و آراسته همراه با تزیینات زنان در ایران، با پوشش چادر سیاه اسلامی بسیار متفاوت بوده است.

    برخی معتقد هستند که این پوشش کامل و آراسته به نوعی ریشه به وجود آمدن حجاب در دنیا است.

    ویل دورانت معتقد است نقش پوشش و حجاب زنان در ایران باستان چنان برجسته‌است که می‌توان ایران را منشاء اصلی پراکندن حجاب در جهان دانست.

    دایره‌المعارف لاروس نیز به وجود حجاب زنان در ایران باستان اشاره می‌کند.در تفسیر اثنی عشری چنین آمده‌است: «تاریخ نشان می‏دهد که حجاب در فرس(فارس) قدیم وجود داشته‌است.»

    شاهنامه و زنان

    برای نمونه در جنگ‌ها بانوان مبارز ایرانی پوششی همچون مردان می پوشیدند که گواه این سخن جنگ سهراب با گردآفرید است که تا زمانی که کلاهخود از سر گردآفرید نیفتاده‌بود، سهراب به زن بودن او پی نبرده بود.

    دین زرتشتی

    زرتشت در حدود بیش از هزار سال (و به روایاتی بیش از هزاران سال) پیش از میلاد مسیح، در کتاب یسنا بر عفت سرشتین در کنار پوشش ظاهری پافشاری کرده‌است.

    بر پایهٔ آنچه موبد «رستم شهرزادی» گفته‌است، پوشش زن باید به گونه‌ای باشد که حتا یک تار موی او نیز آشکار نگردد. در خرده اوستا، چنین آمده‌است: «همگان نامی ز تو بر گوییم و همگان سر خود را می‌پوشیم و آن گاه به درگاه دادار اهورمزدا نماز می‌کنیم».

    در کتاب پوشاک باستانی ایرانیان در ذیل عنوان «پوشاک اقلیت‏های میهن ما» در مورد حجاب زنان زرتشتی چنین می‏خوانیم: «این پوشاک که بانوان زرتشتی از آن استفاده می‏کنند، شباهتی بسیار نزدیک به پوشاک بانوان نقاط دیگر کشور ما دارد. چنان‏ که روسری آنان از نظر شکل و طرز استفاده، نظیر روسری بانوان بختیاری است و پیراهن، شبیه پیراهن بانوان لُر در گذشته نزدیک است و شلوار، از لحاظ شکل و بُرش، همان شلوار بانوان کُرد آذربایجان غربی است و کلاهک، همان کلاهک بانوان بندری است».

    در کتاب دینی زرتشتیان اوستا و گات‌ها لباس یا کیفیت خاصی برای حجاب زنان واجب نشده است و قانون نامه ای وجود ندارد که زرتشتیان را ملزم به پوشانیدن سر و موی خود کند.

    کوروش نیکنام دارای دکترای فلسفه زرتشت از دانشکده هندوستان و نماینده سابق زرتشیان در مجلس چندین پرسش را پاسخ داده است:

    آیا در اوستا قانون حجاب برای زن وجود دارد ؟

    زن و مرد در تاریخ ایران باستان همواره با پوشش مناسب و زیبا در کنار یکدیگر زندگی کرده اند و این قانونی در اوستا نیست.

    در باور زرتشتی حجاب برای بانوان چگونه تعریف شده است ؟

    واژه حجاب در فرهنگ واژگان پارسی نیست، اگر پرسش شما در مورد پوشش بانوان است . در ایران باستان زنان ومردان را هیچگاه برهنه نمی بینیم، نسبت به محل زندگی، آب وهوا وشیوه کار و زندگی هر شهر و روستا پوشش‌های گوناگونی وجود داشته که نمونه آن را هم اکنون در پوشش زنان گیلکی، مازندرانی، کرد، لر، بلوچ، بختیاری، اقوام دیگر و زرتشتیان مشاهده می کنیم . از ویژگی هایی که در اینگونه پوشش‌ها به شکل یکسان وجود دارد دو چیز است، نخست اینکه این پوشش‌ها با رنگ‌های طبیعت همگون است یعنی رنگ‌های سرخ، سبز، ارغوانی، زرد ودیگر زنگ‌ها در پوشش آنان بوده وکمتر از رنگ‌های تیره به ویژه سیاه استفاده می شده چون باور داشتند رنگ‌های کبود، افسردگی آور وغم انگیز است . دوم اینکه در همه پوشش‌ها دستان زن و مرد برای انجام کارها به ویژه برای کشاورزی آزاد بود، نمونه پوشش‌ها را در اقوام لر، کرد، بلوچ، گیلکی و… می توان یافت.

    چرا در هنگام نیایش باید کلاه یا روسری بر سر داشته باشیم ؟

    در باور سنتی و گزارش اوستا، هالهٔ از روشنایی به نام خُوَرِنَه (فر) پیرامون تن ِ انسان را فرا گرفته است این هالة نور در انسانهایی که نیکوکار باشند و به خداوند نزدیکتر شوند با شعاع بیشتری همراه است چون این هاله نور، پیرامون سر انسان بیشتر است عقیده بر این است که به هنگام نیایش و برای ایجاد تمرکز حواس به هنگام راز و نیاز با خداوند بایستی سرها پوشیده باشند از سوی دیگر پوشیدن سر به هنگام نیایش هماهنگی در چهره‌ها ایجاد می‌کند و چهرة انسان روحانی تر خواهد بود .

    مادها

    برپایهٔ پذیرفته‌شده‌ترین نظریهٔ کنونی، آریاییانی که به فلات ایران آمدند، به سه دستهٔ اصلی تقسیم شدند: مادها، پارس‌ها و پارت‌ها. مادها نخستین دودمان ایرانی را در ایران تشکیل دادند. دولت ماد را می توان پیشاهنگ دولت آریایی و دولت بزرگ هخامنشی دانست چه «هووخشتر» دولتهای نیرومند آن زمان یعنی آشور و بابل را ضعیف ساخت و بر ارمنستان و آسیای صغیر تا رود هالیس دست یافت . عیلام، پارس، هیرکانی، طبرستان و باکتری از دولت ماد اطاعت میکردند. این دولت اصول کشورداری قبایل متحد و فنون نوین جنگ را بوجود آورد. چنانکه کوروش بزرگ پس از فتح ماد همدان را که پایتخت دولت ماد بود، مرکز پادشاهی خود قرار داد و پارسیان از آداب و رسوم و حتی طرز پوشاک مادها بهره مند شدند.

    کتاب «پوشاک باستانی ایرانیان» دربارهٔ پوشش زنان در دوران مادها با تکیه بر نقوش برجستهٔ برجا مانده می‌گوید که پوشاک زنان آن دوران از دید شکل با پوشاک مردان یکسان است. در ادامه دربارهٔ آن نقوش چنین می‌نویسد:«مرد و زن به واسطه اختلافی که میان پوشش سرشان وجود دارد، از هم تمیز داده می‌شوند. به نظر می‌رسد که زنان پوششی نیز روی سر خود گذارده‌اند و از زیر آن گیسوهای بلندشان نمایان است.»

    هخامنشیان

    به نظر می‌رسد که پوشش زنان در دوران هخامنشیان با دوران مادها چندان تفاوتی نکرده باشد. پیرامون پوشاک زنان در این دوره چنین نوشته شده‌اند: «از روی برخی نقوش مانده ازآن زمان، به زنان بومی بر می‌خوریم که پوششی جالب دارند. پیراهن آنان پوششی ساده و بلند یا دارای راسته چین و آستین کوتاه است. به زنان دیگر آن دوره نیز برمی خوریم که ازپهلو به اسب سوارند. اینان چادری مستطیل برروی همه لباس خود افکنده و در زیر آن، یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز، پیراهن بلند دیگری تا به مچ پا نمایان است.»

    ویل دورانت دربارهٔ زنان در دوران هخامنشیان می‌گوید: «زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز درتخت روان روپوش دار از خانه بیرون بیایند. هرگز به آنان اجازه داده نمی‌شد که آشکارا با مردان آمیزش (اختلاط) کنند. زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی را، حتی پدر یا برادرشان باشد، ببینند. در نقش‌هایی که درایران باستان برجای مانده، هیچ صورت زنی دیده نمی‌شود و نامی از ایشان به نظر نمی‌رسد.»

    همچنین توسط یک هیئت روس در دره پازیریک قطعه فرشی کشف شده است که مراسم مذهبی را ترسیم می کنند که توسط چهار زن جشن گرفته شده است. آنها ایرانی الاصل هستند و لباس هخامنشی به تن دارند. رنگ پوست شخصیت‌ها سفید، چشم هایشان قهوه ای و موهایشان آبی است. در این فرش شباهت لباس زنان با مردان بسیار قابل توجه است، فرضیه ای که توسط هرودوت پیش از این تایید شده است.

    اشکانیان

    پس از هخامنشیان و تاخت و تاز اسکندر مقدونی به ایران، هنگامی که وضعیت سلوکیان آشفته بود، اشکانیان ایرانی که از پارت‌ها بودند، به حکومت رسیدند.[نیازمند منبع] در این دوران که نفوذ ادیان بودایی و مسیحیت از شرق و غرب، آیین زرتشتی را کم‌رنگ نموده بود، زنان ایرانی همچون گذشته دارای حجاب پوشیده‌ای بوده‌اند.

    در این باره چنین می‌خوانیم: «لباس زنان اشکانی پیراهنی بلند تا روی زمین، گشاد، پرچین، آستین‌دار و یقه راست بوده‌است. پیراهن دیگری داشته‌اند که روی اولی می‌پوشیدند و قد این یکی نسبت به اولی کوتاه و ضمنا یقه باز بوده‌است. روی این دو پیراهن چادری سرمی کردند.»

    درجای دیگر آمده‌است: «چادر زنان اشکانی به رنگ‌های شاد و ارغوانی و یا سفید بوده‌است. گوشه چادر در زیر یک تخته فلزی بیضی منقوش یا دکمه که به وسیله زنجیری به گردن افکنده شده، بند است. این چادر به نحوی روی سر می‌افتاده که عمامه (نوعی کلاه زنانه) را در قسمت عقب و پهلوها می‌پوشانیده‌است.»

    درکتاب «پارتیان» نیزآمده‌است: «زنان عهد اشکانی قبایی تا زانو برتن می‌کردند، با شنلی که برافکنده می‌شد و نیز نقابی داشتند که معمولاً به پس سر می‌آویختند.»

    همچنین از آثار این دوره، روسری ابریشمین خوش رنگ و نگار و نفیس زنان سنگسری به جا مانده‌است که «ساخته مکنه» نام دارد و سده‌هاست که زنان سنگسری آن را می‌بافند و می‌آرایند. آنان این روسری را به ترتیب خاصی بر سر خود می‌بندند، که این خود نمونهٔ کامل پوشش سر زنان در زمان اشکانیان می‌باشد.

    در دورهٔ اشکانیان پوشش زنان شامل پیراهن شلوار و در مراسم‌های رسمی و مذهبی همراه با شال بلندی بودهذاست که نمونه‌های آن در مجسمه‌های دورهٔ اشکانیان نمایان است. این مجسمه‌ها بانو اوبال و دخترش را با کلاهی بلند وجواهر نشان همراه با شال بلندی که در پشت آویزان است و گیسوان بافته و جمع سده و پیراهنی دراپه(چیندار به صورت افقی) وشلوار دراپه و جواهرات فراوان نشان می‌دهد که بسیار یادآور پوشش بانوان هندی است.

    ساسانیان

    در زمان ساسانیان همچون دوران پیش از آن، زنان از چادر به عنوان پوشاک رو استفاده می‌کردند، و در زیر آن پیراهنی می‌پوشیده‌اند.

    همچنین در این دوره پوشاندن صورت با نقاب نیز در میان زنان ایرانی وجود داشته‌است. در این باره ماجرایی در تاریخ نقل شده‌است که در اینجا آن را می‌آوریم: «هنگامی که اعراب، شاهزادگان ایرانی(دختران «کسری» از پادشاهان ساسانی) را به همراه اموال بسیار برای فروش (به عنوان برده/کنیز) به نزد عمر برده بودند، عمر فرمان می‌دهد تا نقاب از صورت برکشند تا خریداران با دیدن چهرهٔ آنان پول بیش‌تری بپردازند. در این هنگام شاهزادگان ایرانی که از دستور عمر اطاعت نکرده بودند مشتی بر سینهٔ نمایندهٔ عمر که قصد انجام این کار به زور داشت می‌زنند. عمر که خشمگین شده بود، قصد نمود تا با تازیانه بر آنان بزند، که در این گاه، شاهزادگان ایرانی می‌گریستند. علی ابن ابی طالب که نظاره‌گر ماجرا بود، عمر را به آرامش تشویق کرده و این حدیث را از محمد، پیامبر اسلام نقل نمود: «بزرگ و شریف هر قومی را که خوار و فقیر شده، گرامی بدارید.» پس از این که عمر آرام شده‌بود، علی گفت: «با دختران شاهزاده، نباید معاملهٔ دختران بازاری (کنیزان) کرد».»











    دسته بندی گالری های عکس
    » عکس های عاشقانه
        عاشقانه متن دار474 تصویر
        عکس های عاشقانه59 تصویر
        عکس های قلب157 تصویر
        عکس های فانتزی898 تصویر
        کارت پستال566 تصویر
    » عکس های متفرقه
        عکس هایی از عجایب76 تصویر
        عکس هایی از حوادث77 تصویر
        عکس های داغ روز68 تصویر
        عکس های خنده دار182 تصویر
        عکس های جذاب ورزشی64 تصویر
        عکس های جالب و دیدنی249 تصویر
        عکس های هنری و زیبا45 تصویر
        عکس های ناز کودکان238 تصویر
        عکس های مذهبی82 تصویر
        عکس ماشین و موتور514 تصویر
        عکس فیلم ها و سریال ها122 تصویر
        عكس غذا و ميوه ها 107 تصویر
        بازیگران و خوانندگان خارجی124 تصویر
        کاریکاتور99 تصویر
        والپيپر هاي كامپيوتر 68 تصویر
        مدل دکوراسیون48 تصویر
        مدل لباس و آرایش17 تصویر
    » گالری عکس طبیعت
        عکس های جنگل ها86 تصویر
        عکس های گل235 تصویر
        عکس های کوه43 تصویر
        عکس های مناظر ديدني87 تصویر
        عکس فصل ها44 تصویر
        عكس های ساحل و دریا37 تصویر
        عكس های آبشار51 تصویر
        عكس هاي غروب42 تصویر
    » گالری عکس خوانندگان
        عکس های سیروان خسروی46 تصویر
        عکس های رضا یزدانی98 تصویر
        عکس های روزبه نعمت الهی20 تصویر
        عکس های بابک جهانبخش35 تصویر
        عکس های بنیامین بهادری57 تصویر
        عکس های احسان خواجه امیری52 تصویر
        عکس های گروه ریزار161 تصویر
        عکس های همایون شجریان142 تصویر
        عکس های نیما علامه14 تصویر
        عکس های مهدی یراحی30 تصویر
        عکس های علی اصحابی42 تصویر
        عکس های رضا صادقی134 تصویر
        عکس های حمید عسگری36 تصویر
        عکس های محسن یگانه59 تصویر
    » گالری عکس بازیگران زن
        عکس های عسل بديعي19 تصویر
        عکس های طناز طباطبايي31 تصویر
        عکس های صبا کمالی17 تصویر
        عکس های شبنم قلي خاني68 تصویر
        عکس های شیما بخشنده8 تصویر
        عکس های شهرزاد عبدالمجید12 تصویر
        عکس های سپیده خداوردی17 تصویر
        عکس های سمانه پاکدل17 تصویر
        عکس های سما خانی14 تصویر
        عکس های سمیرا حسینی17 تصویر
        عکس های روشا ضیغمی9 تصویر
        عکس های روشنک عجمیان8 تصویر
        عکس های روناک یوسفی38 تصویر
        عکس های خاطره حاتمی5 تصویر
        عکس های حنانه شهشهاني9 تصویر
        عکس های تينا آخوند تبار28 تصویر
        عکس های بهاره رهنما31 تصویر
        عکس های بهاره افشاری3 تصویر
        عکس های الهه حصاري30 تصویر
        عکس های آزاده سیدی5 تصویر
        عکس های کمند امیر سلیمانی6 تصویر
        عکس های ژیلا صادقی15 تصویر
        عکس های هانیه توسلی12 تصویر
        عکس های نگین خامسی6 تصویر
        عکس های نیکی کریمی143 تصویر
        عکس های نیوشا ضیغمی93 تصویر
        عکس های مرجان سپهری5 تصویر
        عکس های مریم امیر جلالی8 تصویر
        عکس های مریم کاویانی11 تصویر
        عکس های مریم معصومی12 تصویر
        عکس های ماهایا پتروسیان56 تصویر
        عکس های مونا فرجاد8 تصویر
        عکس های مهسا کرامتی5 تصویر
        عکس های لاله اسکندری68 تصویر
        عکس های فرناز رهنما8 تصویر
        عکس های فلامک جنیدی8 تصویر
        عکس های فلور نظری31 تصویر
        عکس های فقيه سلطاني19 تصویر
        عکس های شراره رخام11 تصویر
        عکس های شیلا خداداد54 تصویر
        عکس های شهره قمر40 تصویر
        عکس های شقایق دهقان13 تصویر
        عکس های شقایق فراهانی14 تصویر
        عکس های سحر جعفری12 تصویر
        عکس های سحر ولدبیگی13 تصویر
        عکس های سحر قریشی44 تصویر
        عکس های ستاره اسکندری13 تصویر
        عکس های سامیه لک28 تصویر
        عکس های زیبا بروفه19 تصویر
        عکس های زیبا هاشمی14 تصویر
        عکس های رعنا آزادی ور12 تصویر
        عکس های رزیتا غفاری9 تصویر
        عکس های رز رضوی16 تصویر
        عکس های رویا نونهالی20 تصویر
        عکس های خزر معصومی34 تصویر
        عکس های خاطره اسدی28 تصویر
        عکس های حدیث فولادوند20 تصویر
        عکس های ترانه عليدوستي18 تصویر
        عکس های باران کوثری38 تصویر
        عکس های بیتا سحرخیز11 تصویر
        عکس های بیتا بادران7 تصویر
        عکس های بهناز جعفری18 تصویر
        عکس های بهنوش طباطبایی71 تصویر
        عکس های بهنوش بختیاری47 تصویر
        عکس های الیزابت امینی27 تصویر
        عکس های الهام حمیدی45 تصویر
        عکس های الناز شاکردوست69 تصویر
        عکس های افسانه بایگان15 تصویر
        عکس های افسانه پاکرو38 تصویر
        عکس های آزیتا حاجیان21 تصویر
        عکس های آرام جعفری13 تصویر
        عکس های آرمیتا مرادی72 تصویر
        عکس های آتنه فقیه نصیری25 تصویر
        عکس های آناهیتا نعمتی68 تصویر
        عکس های آناهيتا همتي12 تصویر
        عکس های پرستو صالحی15 تصویر
        عکس های پانته آ بهرام62 تصویر
        عکس های پگاه آهنگرانی12 تصویر
        عکس های پوپک گلدره14 تصویر
        عکس های گلشیفته فراهانی13 تصویر
        عکس های کتایون ریاحی8 تصویر
        عکس های یکتا ناصر14 تصویر
        عکس های هدیه تهرانی70 تصویر
        عکس های هنگامه حمیدزاده19 تصویر
        عکس های هنگامه قاضیانی13 تصویر
        عکس های نسرین مقانلو34 تصویر
        عکس های نرگس محمدی10 تصویر
        عکس های نگار فروزنده9 تصویر
        عکس های چکامه چمن ماه17 تصویر
        عکس های نیکی نصیریان24 تصویر
        عکس های نیلوفر خوش خلق9 تصویر
        عکس های نفیسه روشن24 تصویر
        عکس های مرجانه محتشم8 تصویر
        عکس های مریلا زارعی24 تصویر
        عکس های ماه چهره خلیلی36 تصویر
        عکس های میترا حجار39 تصویر
        عکس های مهراوه شریفی نیا36 تصویر
        عکس های مهتاب کرامتی33 تصویر
        عکس های ملیکا زارعی19 تصویر
        عکس های لعیا زنگنه16 تصویر
        عکس های لادن طباطبایی12 تصویر
        عکس های لادن مستوفی14 تصویر
        عکس های لیندا کیانی22 تصویر
        عکس های لیلا حاتمی48 تصویر
        عکس های لیلا بلوکات10 تصویر
        عکس های لیلا اوتادی81 تصویر
        عکس های فریماه ارباب13 تصویر
        عکس های فتانه ملک محمدی8 تصویر
        عکس های فاطمه گودرزی11 تصویر
        عکس های فاطمه معتمد آریا27 تصویر
    » گالری عکس بازیگران مرد
        عکس های عباس غزالی45 تصویر
        عکس های صابر ابر24 تصویر
        عکس های شهنام شهابی10 تصویر
        عکس های سام درخشانی20 تصویر
        عکس های سیروس گرجستانی16 تصویر
        عکس های رامبد جوان16 تصویر
        عکس های جواد عزتی34 تصویر
        عکس های جمشيد مشايخي18 تصویر
        عکس های احسان علیخانی14 تصویر
        عکس های احمد پورمخبر17 تصویر
        عکس های امین زندگانی31 تصویر
        عکس های امين تارخ16 تصویر
        عکس های پندار اکبری26 تصویر
        عکس های ياسر جعفري19 تصویر
        عکس های هومن سيدي18 تصویر
        عکس های محسن افشانی24 تصویر
        عکس های محمدرضا گلزار51 تصویر
        عکس های مهدی پاکدل50 تصویر
        عکس های مهدی ماهانی35 تصویر
        عکس های فرهاد مهادیان13 تصویر
        عکس های علی صادقی22 تصویر
        عکس های شاهرخ استخری38 تصویر
        عکس های شهرام حقیقت دوست40 تصویر
        عکس های شهاب حسینی27 تصویر
        عکس های سیاوش خیرابی50 تصویر
        عکس های رضا عطاران35 تصویر
        عکس های دانیال عبادی35 تصویر
        عکس های خسرو شکیبایی25 تصویر
        عکس های حسام نواب صفوی42 تصویر
        عکس های حامد بهداد58 تصویر
        عکس های حامد کمیلی23 تصویر
        عکس های حمید گودرزی16 تصویر
        عکس های بهرام رادان38 تصویر
        عکس های اشکان خطیبیی22 تصویر
        عکس های ارسلان قاسمی10 تصویر
        عکس های امیر جعفری18 تصویر
        عکس های امین حیایی28 تصویر
        عکس های پژمان بازغی22 تصویر
        عکس های پوریا پورسرخ43 تصویر
        عکس های کامبیز دیرباز41 تصویر
        عکس های یوسف تیموری17 تصویر
        عکس های نیما شاهرخ شاهی34 تصویر
        عکس های مصطفی زمانی18 تصویر
        عکس های محمدرضا شریفی نیا26 تصویر
        عکس های محمد رضا فروتن17 تصویر
        عکس های مهران مدیری15 تصویر
        عکس های مهدی سلوکی40 تصویر
    » گالری عكس حيوانات
        عکس های حشرات32 تصویر
        عکس های حیوانات61 تصویر
        عکس های پرندگان61 تصویر
        عکس های ماهی ها27 تصویر
    لینک ها
    بک لینک شما در این مکان
    کلیه حقوق متعلق به سایت نایت اسکین می باشد © Night-Skin.com 2004-2021